روشی یک دقیقه ای که می تواند هزاران نفر را از سرطان مری نجات دهد

9نوامبر 2020 - یک روش یک دقیقه ای شامل استفاده از یک قرص اسفنجی متصل به نخ یا "sponge on a string" می تواند به جلوگیری از هزاران مورد سرطان مری در آینده کمک کند.

این روش می تواند توسط پرستار یا یک پزشک عمومی انجام شود و شامل بلعیدن قرصی توسط بیمار است که ماده ای اسفنج مانند درون آن قرار دارد که به یک تکه نخ متصل شده است.

قرص پس از بلعیده شدن توسط بیمار حل شده و باعث می شود اسفنج درون آن منبسط شود که اجازه می دهد سلول هایی که مری را پوشانده اند، به آرامی اسکراپ کند و سپس می توانند از نظر تغییرات پیش سرطانی آزمایش شوند.

روشCytosponge ، جایگزینی جدید برای آندوسکوپی است در این روش بر خلاف اندوسکوپی نیازی به استفاده از بی حسی موضعی برای عبور یک لوله و دوربین از گلوی فرد نداریم. تصور می شود که سالانه بیش از 9000 نفر، مبتلا به سرطان مری تشخیص داده می شوند، اما اگر پزشکان بتوانند علائم این بیماری را زودتر تشخیص دهند، ممکن است بتوانند درمانهای پیشگیرانه را برای بیماران انجام دهند.

پروفسور ربکا فیتزجرالد، که به توسعه ی این آزمایش کمک کرد، گفت: در مقایسه با آندوسکوپی هایی که در بیمارستان انجام می شود، Cytospongeباعث کمترین ناراحتی می شود و یک آزمایش ساده و سریع است که می تواند توسط پزشک عمومی انجام شود.آزمون ما تاکنون در سراسر کشور بطور آزمایشی انجام شده است، بنابراین ما امیدواریم افراد بیشتری در سراسر انگلیس بتوانند از آن بهره مند شوند.

 یکی از بیماران به نام Liz Chipchase، که در این تحقیق شرکت داشت و این دستگاه پیشگام بر روی او آزمایش شده است، گفت: اگر من دعوت نشده بودم و در تحقیق شرکت نمی کردم، هیچ تصوری از نیاز به درمان نداشتم. پس از انجام این آزمایش، Liz72 ساله نتایج خود را فقط پس از 12 روز دریافت کرد که نشان می داد وی در مراحل اولیه ی سرطان مری است و درمان زودهنگام برای او سریعا آغاز شد.

وی گفت: من بسیار خوشبخت هستم که زنجیره ای از حوادث که منجر به سرطان می شوند، توسط درمانهایی که اکنون دریافت می کنم، متوقف شده اند و هم اکنون تحت نظارت هستم، تجربه ی این روش تشخیصی، مرا تغییر داده است و اکنون بسیار بیشتر لبخند می زنم.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2020/nov/a-simple-one-minute-procedure-could-help-save-thousands-from-oesophageal-cancer.html